مشاوره لحظه ای

دلایل ریجکت ویزای کانادا و روشهای رفع ریجکت

اگر درخواست ویزای کانادای شما رد شده است، جای نگرانی نیست؛ این انتهای مسیر نمی‌باشد. شما می‌توانید پس از ریجکت شدن درخواست ویزا، اقداماتی را آن‌جام دهید.

۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۴ اسفند
316 بازدید
دلایل ریجکت ویزای کانادا و روشهای رفع ریجکت

با وجود رد شدن درخواست ویزای کانادا شما، هنوز هم امکاناتی برای مهاجرت به کانادا وجود دارد. اگر پرونده‌ی شما بدون نقص اساسی باشد و تصمیم به نظر ناعادلانه رسیده باشد، احتمالا می‌توانید با اقدام قانونی از طریق دادگاه‌های کانادا، ریجکتی ویزای خود را برطرف کنید و به ویزای مورد نظرتان دست یابید.

همیشه در میان ناامیدی، امیدی نهفته است!

 

چگونه می‌توان ریجکتی ویزای کانادا را برطرف کرد؟

اگر درخواست ویزای کانادای شما رد شده است، جای نگرانی نیست؛ این انتهای مسیر نمی‌باشد. شما می‌توانید پس از ریجکت شدن درخواست ویزا، اقداماتی را آن‌جام دهید.

اقداماتی که می‌توانید پس از ریجکتی ویزا آن‌جام دهید عبارت‌اند از:

• برطرف کردن نواقص پرونده و ارائه‌ی درخواست مجدد برای ویزا

• ارسال درخواست بازنگری (ریکانسیدرشن) به اداره‌ی مهاجرت کانادا

• اعتراض به تصمیم اداره‌ی مهاجرت در دادگاه فدرال کانادا

اعتراض در دادگاه فدرال، یکی از روش‌های مؤثر برای مقابله با ریجکتی ویزا است. در ادامه‌ی این مقاله، شرایط و مراحل اعتراض در دادگاه فدرال را توضیح خواهیم داد.

 

دلایل ریجکت ویزای کانادا

 

کورت چیست؟ چرا کورت؟

اگر با رد درخواست ویزای کانادایی خود مواجه شده‌اید، ممکن است شنیده باشید که برخی از متقاضیان با ارجاع پرونده‌های خود به دادگاه فدرال کانادا، توانسته‌اند تصمیم به ریجکتی ویزای خود را معکوس کنند. این اقدام، که به آن «کورت» گفته می‌شود، به معنای دادگاه است، اما در این زمینه‌ی خاص، اشاره به دادگاه فدرال کانادا دارد.

 

دادگاه فدرال: محلی برای احقاق حق

دادگاه‌ها معمولا مکآن‌هایی برای طرح شکایت هستند، و دادگاه فدرال کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست. ارجاع پرونده به دادگاه فدرال می‌تواند یکی از مؤثرترین روش‌ها برای مقابله با تصمیمات نادرست اداره مهاجرت باشد. این اقدام به متقاضی این امکان را می‌دهد که با طرح شکایت، به تصمیم صادره علیه درخواست ویزای خود اعتراض کند.

 

زمانی که احساس می‌کنید به حقوق شما لطمه زده شده است...

هنگامی که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در بررسی پرونده شما توسط افسر مهاجرت اشتباهی رخ داده یا احساس می‌کنید که در حق شما ظلم شده است، می‌توانید با کشاندن پرونده به دادگاه فدرال کانادا، خواستار بازنگری در تصمیم گرفته شده باشید. البته، برای آن‌جام این کار، باید دلایل محکم و منطقی ارائه دهید.

 

سه معیار اصلی برای ارزیابی پرونده‌ها:

1. منطقی بودن (Reasonableness): آیا تصمیم اتخاذ شده منطقی و مبتنی بر شواهد است؟

2. منصفانه بودن (Fairness): آیا در تصمیم‌گیری به حقوق متقاضی احترام گذاشته شده است؟

3. اشتباه در واقعیت یا تفسیر قانون (Error in Fact or Law): آیا در تفسیر قوانین یا بررسی واقعیت‌ها خطایی رخ داده است؟

این سه معیار، اساس بررسی پرونده‌ها در دادگاه فدرال را تشکیل می‌دهند و می‌توانند در تغییر نتیجه پرونده‌های ویزا نقش کلیدی داشته باشند.

 

شرایط اعتراض در فدرال کورت کانادا

برای مقابله با ریجکتی ویزای کانادا و اعتراض در دادگاه، لازم است که دلایل محکمی برای دفاع از خود داشته باشید و پرونده‌تان به گونه‌ای باشد که قابل دفاع باشد. اگر پس از ریجکتی ویزا و آگاهی از دلایل آن، پرونده خود را بدون رفع نواقص به اداره مهاجرت کانادا ارسال کنید، احتمال ریجکت مجدد بسیار بالاست. بنابراین، شکایت در دادگاه فدرال کانادا برای چنین پروند‌ه‌ای موثر نخواهد بود.

 

دلایل ریجکت ویزای توریستی کانادا

 

قبل از اینکه به ریجکتی ویزای کانادا در دادگاه اعتراض کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

برای دستیابی به دلایل دقیق‌تر ریجکتی ویزا، از اداره مهاجرت کانادا درخواست کیس نوت یا همان یادداشت آفیسر ویزا کنید.

اگر دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا به نقص مدارک یا عدم ارائه توجیه مناسب برای ویزا مربوط می‌شود، به گونه‌ای که آفیسر متقاعد نشده باشد که شما پس از پایان تحصیلات به کشور خود بازخواهید گشت، باید تا حد امکان نواقص پرونده را برطرف کرده و مجددا درخواست ویزا را ارسال کنید.

اگر پس از رفع نواقص پرونده، باز هم ریجکت شدید، این ریجکتی را به عنوان یک ریجکتی مثبت در نظر بگیرید، زیرا اکنون امکان دفاع از آن در دادگاه فدرال کانادا وجود دارد.

یک ریجکتی خوب بر پایه‌ی منطق (Reasonableness)، انصاف (Fairness) و خطا در واقعیت یا تفسیر قانون (Error in Fact or Law) استوار است. به این معنا که آفیسر در بررسی پرونده ویزا منطقی و منصفانه عمل نکرده یا در صدور رأی دچار اشتباه شده باشد.

مثال ۱: شما برای ویزای تحصیلی کانادا به اندازه‌ی کافی به کشور خود وابستگی نشان داده‌اید، اما آفیسر به دلیل عدم وابستگی کافی به کشور مبدأ شما را ریجکت کرده است (Reasonableness).

مثال ۲: آفیسر به دلیل مجرد بودن شما را ریجکت کرده است (Fairness).

مثال ۳: آفیسر نام رشته‌ای که در آن پذیرش گرفته‌اید را اشتباه بیان کرده و به دلیل عدم ارتباط آن با مقطع تحصیلی قبلی شما را ریجکت کرده است (Error in Fact).

 

در کورت چه کسی از شما دفاع می‌کند؟

تنها دو گزینه برای دفاع از پرونده شما در دادگاه فدرال کانادا وجود دارد:

1. شخص شما

2. وکیل مجاز شما

 

اگر تصمیم به دفاع شخصی دارید، باید آماده‌ی مواجهه با وکلای مجرب اداره مهاجرت باشید که می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

 

انتخاب وکیل مناسب: کلید موفقیت

در بیش‌تر موارد، استخدام یک وکیل متخصص اجتناب‌ناپذیر است. وکیلی که می‌تواند از پرونده شما در دادگاه فدرال کانادا دفاع کند، باید یک وکیل حقوقی باشد که عضویت فعال در کانون وکلای یکی از استآن‌های کانادا را داشته باشد. این به معنای آن است که نه یک مشاور مهاجرت کانادا (RCIC) و نه یک وکیل معمولی که در ایران فعالیت می‌کند، نمی‌توانند در این نقش عمل کنند.

 

مشاورین مهاجرت و دادگاه‌های مخصوص

در حالی که مشاورین مهاجرت کانادا می‌توانند در دادگاه ویژه مهاجرت (IRB) به نمایندگی از شما حضور یابند و دفاع کنند، اما وقتی پرونده به دادگاه فدرال کانادا می‌رود، نیاز به تخصص و صلاحیت‌های متفاوتی است. در این مرحله، تنها وکلایی که دارای مجوز فعالیت در کانادا هستند، می‌توانند به طور مؤثر از حقوق شما دفاع کنند.

 

 

ریجکت شدن ویزای همراه کانادا برای دانش آموزان و یا دانشجویان

 

مراحل اعتراض و رفع ریجکتی ویزای کانادا در کورت

۱. ریجکت شدن ویزا:

از زمانی که نتیجه درخواست ویزای شما اعلام می‌شود، اگر در داخل کانادا باشید، ۱۵ روز و اگر خارج از کانادا باشید، ۶۰ روز فرصت دارید تا فرآیند دادگاه را آغاز کنید. در شرایط خاص، قاضی ممکن است اجازه تمدید زمان را بدهد.

 

۲. فایل شدن پرونده در دادگاه:

اولین گام، فایل کردن پرونده برای دریافت اجازه ورود به دادگاه (leave) است. این اجازه به معنای تایید قاضی برای بررسی مدارک ویزای شما و تصمیم‌گیری در مورد ارزش و صلاحیت پرونده برای ورود به دادگاه است. اگر قاضی موافقت کند، مجوز صادر می‌شود و در این صورت می‌گوییم: «Leave is granted».

 

۳. ارسال دلایل ریجکتی توسط اداره مهاجرت به دادگاه:

در این دعوا، شما به عنوان متقاضی (applicant) و اداره مهاجرت به عنوان پاسخ‌گو (respondent) هستید. اداره مهاجرت نیز همانند شما وکیل دارد. طی ۱۰ روز پس از فایل شدن پرونده، دادگاه ابلاغیه‌ای به اداره مهاجرت ارسال می‌کند و به آن‌ها ۳۰ روز فرصت داده می‌شود تا دلایل ریجکتی را ارسال نمایند.

 

۴. ارسال دفاعیه توسط وکیل:

پس از دریافت دلایل ریجکتی، وکیل شما ۴۰ روز فرصت دارد تا دفاعیه خود را ارسال کند. نظام حقوقی کانادا که بر پایه قانون عرفی (common law) است، تصمیمات را بر اساس نتایج پرونده‌های مشابهی که پیش‌تر به دادگاه رفته‌اند، می‌گیرد. وکیل شما با استناد به پرونده‌های موفق مشابه، دلایل ریجکتی آفیسر را به چالش کشیده و از قاضی درخواست می‌کند که اجازه ورود پرونده به دادگاه را صادر و تصمیم آفیسر را نادیده بگیرد.

 

۵. پاسخ اداره مهاجرت به دفاعیه:

گاهی اوقات، اداره مهاجرت طی ۳۰ روز پس از ارسال دفاعیه توسط وکیل شما، دفاعیه‌ای را به دادگاه ارسال می‌کند. وکیل اداره مهاجرت پس از بررسی دقیق پرونده، اگر نقطه ضعفی در مدارک یا دفاعیه شما یابد، آن را برجسته کرده و سعی می‌کند قاضی را قانع کند که پرونده شما صلاحیت لازم برای ورود به دادگاه را ندارد. در این حالت، وکیل شما باید طی ۱۰ روز به این چالش پاسخ قانع‌کنند‌ه‌ای ارائه دهد.

 

۶. پاسخ وکیل به دفاعیه اداره مهاجرت:

در صورتی که اداره مهاجرت به دفاعیه وکیل شما پاسخ دهد، وکیل شما ۱۰ روز فرصت دارد تا به این پاسخ واکنش نشان دهد و به چالش‌های مطرح شده پاسخ دهد. این امر به اطمینان از اینکه آخرین حرف از طرف شما باشد و نه از سوی اداره مهاجرت، کمک می‌کند.

 

۷. تصمیم‌گیری قاضی:

قاضی با بررسی اولیه مدارک، تصمیم خود را در مورد اجازه ورود پرونده به دادگاه اعلام می‌کند.

 

۱.۷. صدور اجازه ورود به دادگاه توسط قاضی:

در صورتی که قاضی اجازه ورود پرونده به دادگاه را صادر کند، یک جلسه استماع (Hearing) تعیین می‌شود که معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ روز پس از صدور اجازه ورود (Granting the leave) برگزار خواهد شد.

 

۲.۷. رد صلاحیت پرونده توسط قاضی:

اگر قاضی تشخیص دهد که پرونده صلاحیت لازم برای ورود به دادگاه را ندارد، ممکن است پرونده را مختومه اعلام کند.

 

۸. برگزاری جلسه استماع:

در جلسه استماع دادگاه، قاضی به استدلال‌های طرفین گوش داده و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. جلسه استماع که معمولا بین ۳۰ تا ۹۰ روز پس از صدور اجازه ورود به دادگاه برگزار می‌شود، حدود ۹۰ دقیقه به طول می‌آن‌جامد. تفاوت عمده جلسه استماع با سازش (Settle) این است که جزئیات جلسه استماع ثبت و ضبط شده و سپس در دسترس عموم قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، می‌توانید در وب‌سایت کنلی پرونده‌های مشابه خود را جست‌وجو کنید و ببینید که نتایج آن‌ها چه بوده است.

 

اهمیت دیگر این است که در سیستم حقوقی کانادا، نتایج پرونده‌های قبلی به عنوان مبنایی برای بررسی پرونده‌های جدید استفاده می‌شوند. بنابراین، اگر پرونده شما شامل نکته‌ای جدید باشد، ممکن است مسیر را برای پیروزی پرونده‌های مشابه در آینده هموار کند.

 

۱.۸. رای مثبت قاضی به نفع شما:

در این صورت، به مرحله بعدی که مرحله ۹ است، خواهید رفت.

۲.۸. رای منفی قاضی به ضرر شما:

اگر قاضی به ضرر شما تصمیم‌گیری کند، می‌توانید درخواست خود را برای ورود به دادگاه تجدید نظر ثبت کنید. فرآیند مشابه دادگاه فدرال تکرار خواهد شد و در شرایط خاص، ممکن است به دادگاه عالی نیز برسد.

بین مرحله ۲ تا ۸: امکان سازش (Settlement) پرونده

بین مراحل ۲ تا ۸، احتمال اینکه پرونده شما به سازش برسد و مستقیما به مرحله ۹ بروید، بسیار زیاد است.

 

سازش پرونده به معنای توافق یا صلح بین طرفین است و معمولا پیشنهادی است که از سوی فرد پاسخ‌گو (اداره مهاجرت) به متقاضی (شما) ارائه می‌شود. این پیشنهاد می‌تواند از زمانی که وکیل پرونده شما را فایل می‌کند تا روز استماع ارائه شود، اما این کار معمولا پس از ارسال دفاعیه وکیل شما آن‌جام می‌شود، به خصوص اگر یک دفاعیه‌ی قوی برای شما نوشته شده باشد و وکیل اداره مهاجرت به این نتیجه برسد که در نهایت شما برنده خواهید بود.

پیشنهاد سازش به نوعی یک بازی برد-برد است، چرا که هم در زمان شما صرفه‌جویی می‌شود و هم شکستی برای اداره مهاجرت ثبت نمی‌گردد. در صورت پذیرش پیشنهاد سازش از سوی شما، پرونده به سازش رسیده و مانند زمانی که برنده شده‌اید، برای بررسی مجدد به اداره مهاجرت بازگردانده می‌شود.

البته، شما همیشه می‌توانید این پیشنهاد را رد کنید، اما معمولا رد کردن آن بدون توجیه است، مگر اینکه قبلا یک بار پیشنهاد را پذیرفته باشید و پرونده دوباره ریجکت شده باشد. با پذیرش این پیشنهاد، در واقع شما شکایت خود را پس می‌گیرید.

 

۱۰. درخواست مدارک به‌روزشده توسط اداره مهاجرت:

پس از پیروزی در دادگاه یا پذیرش پیشنهاد صلح، وضعیت پروفایل شما از «Refused» به «Your Action is Required» تغییر خواهد کرد. این تغییر وضعیت نشان‌دهنده درخواست اداره مهاجرت برای به‌روزرسانی مدارک شما است.

 

اداره مهاجرت از شما خواهد خواست که طی ۳۰ روز، مدارک زیر را در سامانه آپلود کنید:

• نامه به‌روزشده پذیرش (Updated LOA)

• مدارک مالی به‌روزشده (Updated proof of financial documents)

• هر مدرک دیگری که به‌روز شده یا هر تغییری که در شرایط شما رخ داده باشد

 

۱۱. اعلام نتیجه نهایی:

پس از آپلود مدارک و بررسی آن‌ها توسط یک آفیسر جدید، نتیجه ویزای شما اعلام خواهد شد. اگر مدارک را به درستی و بدون نقص ارائه دهید، معمولا با پاسخ مثبت روبرو خواهید شد. در صورتی که پرونده دوباره ریجکت یا به اصطلاح dismiss شود، امکان ارائه مجدد پرونده و یا ورود دوباره به دادگاه وجود دارد.

 

رفع ریجکتی ویزای توریستی کانادا

اگر با ریجکتی ویزای توریستی کانادای خود مواجه شده‌اید، هنوز هم راه‌هایی برای مقابله با این تصمیم وجود دارد. پس از دست ندهید!

 

۱. آگاهی از دلایل ریجکتی:

با بررسی نامه ریجکتی یا کیس نوت آفیسر، می‌توانید دلایل رد شدن پرونده خود را دریابید. دلایل رایج ریجکتی ویزای توریستی کانادا عبارتند از:

• کمبود بودجه برای تأمین هزینه‌های سفر

• ضعف مالی فرد دعوت‌کننده

• عدم اقناع آفیسر نسبت به هدف واقعی سفر

• نداشتن سابقه سفر قابل قبول (تراول هیستوری)

• فقدان برنامه مشخص برای سفر

• نقص در ارسال مدارک و فرم‌ها

• عدم وجود پیوند‌های کافی با کشور مبدا

 

 

۲. اقدامات پس از ریجکتی:

برای انتخاب بهترین راه‌کار، مشورت با مشاورین یا وکلای مهاجرت کانادا توصیه می‌شود. اما به طور کلی:

• اگر احساس می‌کنید آفیسر در بررسی پرونده دچار خطا شده، می‌توانید درخواست ریکانسیدریشن ارسال کنید.

• اگر پرونده نیاز به تقویت دارد، مدارک تکمیلی را برای ریسابمیت به اداره مهاجرت ارائه دهید.

• در مواردی، ممکن است لازم باشد پرونده را به دادگاه ببرید و از آن دفاع کنید.

 

 

پرسش‌‌های متداول

مهلت لازم برای اقدام به دادگاه کانادا پس از ریجکتی ویزا چه مدت است؟

افرادی که خارج از کانادا هستند ۶۰ روز و افرادی که در داخل کانادا هستند ۱۵ روز فرصت دارند تا اقدامات لازم را آن‌جام دهند. بنابراین، زمان را از دست ندهید.

 

مدت زمان بررسی پرونده در دادگاه چقدر است؟

مدت زمان دقیقی برای این فرآیند وجود ندارد، اما به طور معمول حدود ۶ ماه طول می‌کشد. در صورت تأخیر غیرمنطقی در رسیدگی، می‌توانید از دستور مانداموس برای تسریع فرآیند استفاده کنید.

 

آیا امکان افزودن مدارک جدید به پروند‌ه‌ای که به دادگاه ارائه شده وجود دارد؟

خیر، مدارک ارائه شده به دادگاه باید همان مدارکی باشند که قبلا به اداره مهاجرت ارائه شده‌اند. تنها موردی که می‌تواند افزوده شود، یک سوگندنامه است.

 

آیا فقط ریجکتی ویزای تحصیلی قابل ارائه به دادگاه است؟

خیر، هر نوع ریجکتی ویزا، اعم از تحصیلی، توریستی یا کاری، می‌تواند در دادگاه به چالش کشیده شود.

 

اگر در دادگاه برنده شوم، آیا ویزای من صادر خواهد شد؟

خیر، برنده شدن در دادگاه به این معنا نیست که ویزا به طور خودکار صادر می‌شود. پرونده شما توسط افسر دیگری بررسی خواهد شد، اما شانس صدور ویزا به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 

آیا مشاورین مهاجرت می‌توانند در دادگاه از من دفاع کنند؟

خیر، تنها وکلای حقوقی که عضو کانون وکلای کانادا هستند می‌توانند در دادگاه از شما دفاع کنند.

 

چه مدت پس از برنده شدن در دادگاه یا توافق (ستل شدن)، پرونده من در اداره مهاجرت دوباره بررسی می‌شود؟

زمان دقیقی برای این فرآیند وجود ندارد. ممکن است از ۲ هفته تا ۳ ماه طول بکشد، اما به طور میانگین حدود یک ماه است.

 

چه کسانی می‌توانند در جلسه استماع شرکت کنند؟

جلسات استماع معمولا برای عموم باز هستند.

 

چگونه از آپدیت‌های پرونده‌ام باخبر شوم؟

پس از ثبت پرونده، شماره پرونده به شما داده می‌شود. با استفاده از این شماره یا نام خود، می‌توانید پرونده‌تان را در بخش نتایج وب‌سایت دادگاه جست‌وجو کنید و آپدیت‌ها را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که این وب‌سایت ممکن است با تأخیر چند روزه به‌روزرسانی شود.

 

شانس برنده شدن من در دادگاه چقدر است؟

اگر پروند‌ه‌ای قوی و مستدل به دادگاه ارائه دهید، شانس برنده شدن شما افزایش می‌یابد.

 

چقدر احتمال دارد که پس از برنده شدن در دادگاه ویزا بگیرم؟

در آژانس مهاجرتی ایرانیکا، بیش از ۹۰ درصد پرونده‌هایی که به دادگاه رفته‌اند به صدور ویزا منجر شده‌اند.

 

آیا پیشنهاد تسویه (Settle) دادگاه به معنای قطعیت در گرفتن ویزای کانادا است؟

خیر، تسویه شدن پرونده الزاما به معنای صدور ویزا نیست. پس از مرحله تسویه دادگاه، اداره مهاجرت کانادا از شما مدارک آپدیت شده خواهد خواست. در صورتی که مدارک را همان‌گونه که خواسته شده، ارسال کنید، درصد موفقیت برای گرفتن ویزا زیاد است.

 

پس از تسویه پرونده، اداره مهاجرت کانادا چه مدارکی را درخواست می‌کند؟

معمولا پس از تسویه شدن پرونده، اداره مهاجرت کانادا از شما مدارک آپدیت شد‌های درخواست خواهد کرد که شامل:

• تمکن بانکی و گردش حساب ۶ ماهه

• اسک (ask) شهریه و رسید پرداخت شهریه برای یک سال تحصیلی

• نامه پذیرش آپدیت شده برای ترم تحصیلی پیش رو

 

آیا برای بردن پرونده ریجکتی ویزا به دادگاه کانادا باید حتما وکیل داشته باشیم؟

خیر، اما داشتن وکیل می‌تواند به دقت و جدیت بیش‌تر قاضی در بررسی پرونده کمک کند.

 

چه نقص‌هایی در پرونده ویزا باعث می‌شود که پرونده در دادگاه کانادا رد شود؟

معمولا اگر پرونده دارای نقص مدرک باشد یا ایراداتی که آفیسر به عنوان دلایل ریجکتی ویزا قبلا در کیس نت مطرح کرده باشد هم‌چنان برطرف نشده باشند، امکان رد شدن پرونده در دادگاه وجود دارد.

 

آیا در طول پروسه دادگاه، می‌توان حساب مالی را خالی کرد؟

از آن‌جا که پس از فعال شدن مجدد پرونده ویزا، اداره مهاجرت کانادا درخواست مدارک مالی آپدیت شده دارد، توصیه می‌شود که حساب خود را خالی نکنید.

 

 

بهترین آژانس هواپیمایی تهران

انگشت نگاری ویزای کانادا